Het nut van hoofddoekjes

Misverstanden ontstaan als je niet begrijpt waarom. Neem de terugkerende ophef over hoofddoekjes. Ze waren ooit nuttig en kunnen overigens nog steeds nuttig zijn. De oorsprong van religieuze voorschriften is immers vaak heel praktisch. In de juiste context gaf het die religie zelfs een evolutionair voordeel t.o.v. omringende religies. Religie wordt helaas ook misbruikt door de machthebbers. Schreef Strindberg al niet dat religie een middel van de hogere standen (impliciet: mannen) was om de lagere standen (en vrouwen) te controleren. Vroeger maakte de vrouw nog onderdeel uit van het godsbeeld. In het oude jodendom waren er zelfs Sophiatempels. Rond de tijd van Abraham kwam de positie van de vrouw onder druk te staan. In die tijd werd Gaia ook door Apollo uit Delphi verdreven. Dr. Annine van der Meer doet onderzoek naar hoe de vrouw uit ons godsbeeld is verdwenen en wil "Sophia" weer haar plek in de oorspronkelijk Viereenheid teruggeven. In het oude Christendom maar ook in de tolerante vormen van de islam zoals het Soefisme waren de vrouwen overigens veel gelijkwaardiger. Daarna werden de geschiedenis en wetgeving door mannen in hun eigen voordeel aangepast.

Terug naar de religieuze voorschriften en hoofddoekjes. De praktische islamitische verboden op varkensvlees (geen dood door onvoldoende gegaard vlees besmet door de Tricinellaparasiet), alcohol (geen jongeren, die zich letterlijk christen-democratisch en liberaal stom of dood mogen drinken) waren een groot evolutionair succes. Sluiers en hoofddoekjes idem. In de bakermat van de islam stond immers overdag een verzengende zon. Hoofdbedekking beschermde dan tegen foliumzuurafbraak (open ruggetjes en verminderde mannelijke vruchtbaarheid), verbranding en huidkanker. Een andere praktische reden is stof. In het beroemde Pietrasante droegen ook de katholieke Italiaanse masculiene beeldhouwers papieren hoedjes uit ijdelheid (tegen het marmerstof in hun haar). In veel Arabische landen is weinig water. Je gaat dan geen water verspillen aan scheren met kans op infectie (de beruchte fundamentalistische baarden, elektrische scheerapparaten waren er nog niet) of nog vaker het stof uit je haar wassen. Hoe krijg je dat mooie lange haar ook uit de klit. In noordelijke landen daarentegen moet je juist niet te veel je huid bedekken (Vitamine D productie). Nog een andere praktische reden, bij de urenlange bereiding van eten en het schoonmaken verspreid je geen haar of schilvers. In onze fabrieken moet iedereen toch ook haarnetjes dragen. Mohammed was zeker geen achterlijke profeet en had een vooruitziende blik. Er was bij hem ook een verbod op geldspeculatie en met hem was er ook geen kredietcrisis geweest.

Prof. Dick Swaab zou zich nu vergenoegd in zijn handen kunnen wrijven. Religie lijkt te reduceren tot wat biologie en psychologie. Helaas. Inmiddels is de wetenschap (de quantumfysici) er net als de mystici en Taoisten  al duizenden jaren eerder juist achtergekomen dat alles uit een bron komt en alles verbonden is. Hoe kan anders alles uit niets ontstaan? Als we nu eens beginnen met de overeenkomsten tussen mensen te zien, op DNA-niveau verschillen we minder dan 1%  en de verschillen te begrijpen wordt het nog best gezellig in de kroeg of het theehuis. Een mooi onderwerp voor bij een glas thee: Hoe heeft die dekselse Mohammed zonder te kunnen lezen en schrijven en zonder draadloos internet in een grot die koran tot zich gekregen en jarenlang kunnen onthouden? Geert Wilders of onze ontkennende psychiatrie zouden Mohammed in onze tijd  het stempel autistische psychoot geven en preventief laten opsluiten. Oliver Sacks noemt het hulp van hogerhand of Guidance from above, gezongen door Kate Meluha.

Mijn stuk begon over hoofddoekjes en eindigt hier voorlopig. Net als bij computerspelletjes is de mensheid zo direct rijp voor het volgende spelniveau als we ons verbinden, leren van onze fouten en onze kennis nu eindelijk eens gebruiken om de werkelijke problemen op te lossen. Het is zo simpel. Just, DO IT!

Wie is er online

We hebben 132 gasten en geen leden online